2012 09_22_macedonia044Już po raz drugi uczniowie z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Stanisława Staszica w Nowogardzie odwiedzili zaprzyjaźnioną Szkołę Zawodową im. Kole Nedelkovski w Veles (Macedonia) w ramach wymiany polsko-macedońskiej.

22 września (sobota) uczniowie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Nowogardzie: Patrycja Urbańska, Klaudia Groszówka, Dominika Strzelczyk, Monika Romasłowska, Aleksandra Daćkowska, Anna Rzepka, Alicja Cegielska, Hania Siemierz, Miłosz Igras, Kuba Gradus, Karol Babiński, Tomek Rydalski, Bartek Fedak i Kacper Górniak wraz z opiekunami Panią Sylwią Antczak i Panią Martą Portas ruszyli w podróż, której celem było dotarcie do miasta Veles w Macedonii. Po wielogodzinnej podróży zatrzymaliśmy się w Mikulovie w Czechach, gdzie zaplanowany był nocleg. Zwiedziliśmy miasto, które zachwycało wspaniałymi zabytkami. Największe wrażenie zrobił na nas monumentalny barokowy zamek, w którym znajduje się obecnie muzeum regionalne. Następnego dnia rano (niedziela) ruszyliśmy w dalszą drogę. Mimo, że dojechaliśmy na miejsce o bardzo późnej porze, gospodarze przywitali nas bardzo ciepło i serdecznie. Dobrze było zobaczyć osoby, które dzięki wymianie stały się nam tak bliskie! Pierwszego dnia (poniedziałek) zwiedzaliśmy miasto Veles. W centrum mogliśmy zobaczyć kościół, park oraz Muzeum Miasta Veles. Następnego dnia (wtorek) wraz z macedońskimi uczniami pojechaliśmy do stolicy Macedonii Skopje, którą zwiedzaliśmy jeżdżąc autokarem do zwiedzania panoramy miasta. Dzięki przewodnikowi mogliśmy poznać historię tego miasta i zobaczyć wiele ciekawych miejsc. W Muzeum Matki Teresy z Kalkuty (tak, założycielka zgromadzenia Misjonarek Miłości urodziła się właśnie w Skopje) czekał na nas ambasador Rzeczpospolitej Polskiej w Republice Macedonii Pan Przemysław Czyż wraz z konsulem RP Panem Tomaszem Wielgomasem. Tego dnia czekały na nas jeszcze takie atrakcje jak: jazda kolejką górską, gokartami i gra w kręgle. Kolejnego dnia (środa) udaliśmy się do Urzędu Miasta Veles na zaproszenia burmistrza Pana Gorana Petrova. Po spotkaniu skierowaliśmy się do dwóch fabryk bojlerów, w których uczniowie Kole Nedelkovski odbywają praktyki zawodowe. Emocjonujący dzień został zakończony wspólnym grillowaniem na dziedzińcu szkoły. Wszyscy bawili się doskonale przy muzyce polskiej i macedońskiej. W trakcie zabawy zorganizowano telemost, dzięki któremu mogliśmy porozmawiać z rodzicami i nauczycielami. W czwartek wyruszyliśmy do Kruszewa, które jest najwyżej położonym miastem w Macedonii. Na miejscu uczestniczyliśmy w paradzie kucharzy, po której wybraliśmy się do muzeum słynnego piosenkarza macedońskiego Tosze Proeskiego (piosenkarz zginął w wypadku samochodowym w 2007 roku w wieku 26 lat). Kolejnym etapem zwiedzania było zobaczenie Pomnika Walki Narodowowyzwoleńczej i Powstania Ilindeńskiego - „Makedonium”. Ostatniego dnia pobytu (piątek) wzięliśmy udział w przedsięwzięciu artystycznym, podczas którego malowaliśmy flagi narodowe na ścianie jednego z korytarzy szkolnych. Tego dnia odwiedziliśmy także bazar miejski. Po obiedzie odbyły się zawody sportowe, podczas których graliśmy w piłkę ręczną, koszykówkę i siatkówkę. Po doskonałej zabawie i zaciętej rywalizacji okazało się, że jesteśmy zwycięzcami rozgrywek. Otrzymaliśmy piękny puchar, który przekazaliśmy uroczyście po przyjeździe dyrektorowi ZSP Panu Stefanowi Sitkowskiemu. Wieczorem wybraliśmy się na kolację pożegnalną, podczas której czekało nas wiele miłych i wzruszających chwil (tak, ciężko było rozstawać się z naszymi przyjaciółmi). Niestety nadszedł już dzień wyjazdu i po pożegnaniu się z wszystkimi ruszyliśmy w drogę powrotną. Po wielu godzinach dotarliśmy do Budapesztu, gdzie mieliśmy zaplanowany nocleg. Wieczorem udaliśmy się na nocne zwiedzanie miasta, które od razu nas oczarowało. Widoki były zachwycające, przeszliśmy przez ulicę Vaci (najbardziej znana ulica w centrum Budapesztu) oraz spacerowaliśmy po kilku mostach, z których było widać pięknie oświetlony parlament i wiele innych budowli. Rano wraz z panią przewodnik byliśmy na Wzgórzu Zamkowym, gdzie trafiliśmy na zmianę warty. Na sam koniec wjechaliśmy na górę Gellerta i ruszyliśmy do domu. Do Nowogardu dojechaliśmy 1 października z samego rana, bardzo zmęczeni, ale jednocześnie bardzo zadowoleni. Jesteśmy szczęśliwi, że to właśnie my mieliśmy szansę odwiedzić naszych przyjaciół z Veles, z którymi spędziliśmy wiele niezapomnianych chwil. Ciekawym doświadczeniem było dla nas poznanie odmiennej kultury i obyczajów, zrozumieliśmy także, że różnice kulturowe wcale nie dzielą tylko urozmaicają nasze relacje międzyludzkie i sprawiają, że jesteśmy siebie nawzajem ciekawi.

W piątek udaliśmy się wraz z naszymi opiekunkami do Pana Dyrektora Stefana Sitkowskiego, żeby podziękować za możliwość wyjazdu do Macedonii, podzielić się wrażeniami z wymiany (w imieniu grupy przemówił Kuba Gradus) oraz wręczyć puchar, który przywieźliśmy z Macedonii. Tego dnia w holu szkoły można było obejrzeć prezentację multimedialną na temat wyjazdu do Macedonii (będzie prezentowana również w poniedziałek).

Chcielibyśmy podziękować naszym macedońskim przyjaciołom za serdeczne przyjęcie i niezapomniane wrażenia. Teraz my czekamy na Was! Dziękujemy również Urzędowi Miasta Nowogard za zasponsorowanie materiałów promocyjnych – koszulek, długopisów, smyczy, a także folderów o naszym mieście, które wykorzystaliśmy w czasie pobytu w Macedonii.